Vitkålswrap med falafel & tahinisås

Posted on
 
Detta är en rätt jag skulle äta alla dagar i veckan! Den är fräsch, den är smakrik, den är vegetarisk och den är enkel att göra. Ganska svårslaget. Vitkål är verkligen smart att göra wraps på, oavsett om det är till picknicken eller om man ändå äter maten med kniv och gaffel vid middagsbordet. Gott är det oavsett vad. Tahinisåsen är pricken över i. Så enkel, men så god. Den lyfter alla andra ingredienser!

 
Vitkålswrap med falafel & tahinisås
2 portioner
 
2 stora vitkålsblad
valfria grönsaker;
broccoli, morot, sockerärtor, zucchini, paprika
kokosolja & soja till stekning
2 portioner matvete
ett gäng veganska falaflar, köpta eller hemgjorda
tahinisås enligt receptet nedan
pumpakärnor & färsk basilika

Gör så här:

Woka färskskurna, sköljda grönsaker i kokosolja och soja tills de är lagom stekta. Koka matvetet enligt anvisning på paketet och blanda därefter med lite kokosolja och örtsalt för en extra god smak. Stek falaflarna tills de är varma i lite kokosolja. Blanda ihop såsen. Servera grönsakerna i stora vitkålsblad (eller flera som du satt ihop), tillsammans med falaflar, matvete, tahinisås, pumpafrön & färsk basilika!

 
Dessa falaflar är en av Hälsans kök’s senaste produkter! Helt veganska och väldigt god. Dessutom färskare än tidigare produkter; det är nämligen en kylvara och ingen frysvara. Perfekt för såväl veganer som vegetarianer som de som helt enkelt vill äta lite grönare. 

 
Bästa tahinisåsen! Vispa ihop tahini med vegetabilisk grädde (jag valde mandelgrädde) och örtsalt. Passar till det mesta!
 
  • Dela

0 kommentarer

  1. Linda Assarsson says:

    Jag har ju Hälsans Köks Falafel i frysen, men aldrig testat dem..
    Detta recept låter supersmarrigt så det ska testas :)

Lämna ett svar till Linda Assarsson Avbryt svar

Din e-post kommer inte att publiceras.