Guiden till nöt- & frösmör

Posted on
 
Nöt- & frösmör är min passion. Faktum att nötter och frön kan ändra skepnad så pass att både smak och konsistens förändras totalt är ganska otroligt. Och gott. Och användbart. Här kommer därför en liten guide till mina 6 skafferifavoriter i kategorin. Enjoy!
 
 
Men vad är då skillnaden på dessa burkar och en burk skippy? Jo, först och främst (och viktigast) innehåller naturliga nöt- & frösmörer inga tillsatser. Inget socker. Inga aromer. Syftet är helt enkelt nötter och frön i en krämig form. Nutella och andra söta pålägg kan därför inte riktigt klassas som nötsmör. Jag har tre riktlinjer när jag väljer vilken sort jag ska ha i nöt- & frösmörsdjungeln:
 
– Ekologiskt, bättre kvalitet och smak
– I glasburk, plast kan innehålla gifter
– Utan tillsatser (förrutom lite salt i vissa)
 
 
Var hittar man nöt- & frösmör? Jag köper dem alltid i fysisk butik. Jordnötssmör finns i nästan alla vanliga matvarubutiker, bland bakvarorna. Där finns också rätt ofta mandelsmör och cashewsmör. Tahini är också väldigt vanligt, men hittas bland de asiatiska varorna. Solrospasta, pumpafrönpasta och andra frösmörer kan man behöva besöka en ekoaffär eller hälsokostbutik för att köpa. Alla möjliga sorter finns givetvis också på nätet, där man ofta kan få dem för en lite billigare peng. Exempel på sidor som säljer nöt- & frösmörer är Iherb, Nu3, Herbalstore, Gooddays och Ekofitness. Men kom ihåg – man kan även göra eget nötsmör! Enkelt och betydligt billigare.
 
 
Hur gör man eget nötsmör? Jo, det är rätt enkelt om man har en grundläggande sak hemma – en stabil mixer. Det funkar inte med stavmixer eller matberedare. Har man en kannmixer med hög kapacitet är det dock som sagt superenkelt att göra eget nötsmör. Rosta gärna nötterna eller fröerna i ugnen en stund innan mixning, så frigörs fetterna bättre. Använd helt naturella. Sedan är det bara att mixa. Ha tålamod och stanna mixern ibland för att skrapa ner från kanterna. När smöret är jämnt och fint kan man gärna smaksätta det med naturliga smaksättare som vanilj, raw kakao eller carob. Bär och annat färskt funkar också finfint. I bloggen har det dykt upp nötsmörsrecept som en lite bättre nutella, nötsmör med kolatouch och hazelnut carob spread. Förvaras i glasburk!
 
 
Jordnötssmör. Ett superpopulärt nötsmör som gått från att vara hälsofälla till hälsotrend de senaste åren. Rikt på protein och fina fetter. Detta nötsmör har man sett på var och varannan träningsblogg som topping på gröt, frukt och yoghurt. Passar även hur bra som helst i all sorters bakning – i rawfoodbollar, spröda kakor och mjuka desserter.
 
Kostnad: Cirka 30 kronor (350 g) i vanlig mataffär.
Smak: Fyllig och skarp smak, ofta med ett uns av salt. 
Konsistens: Finns ofta i både creamy och crunchy. Jag föredrar den med bitar.
Användningsområde: Som frukosttopping, till frukt, i mellanmål, thailändsk mat och bakning.
 
 
Mandelsmör. Drömlikt gott och lagom milt. Den milda, lite söta, smaken gör att nötsmöret passar bättre till sött än salt. En favorit som gärna dyker upp på frukostbordet. Jag använder mandelsmöret som topping på gröt, pannkakor och frukt, i smoothie eller i varm mandelchoklad.
 
Kostnad: 40-50 kronor (65 g) i vanlig mataffär.
Smak: Mild smak som passar till det mesta
Konsistens: Ganska rinnigt, jämnt och slätt
Användningsområde: Till alla söta tillställningar; gröt, pannkakor, frukt, riskakor, dessert
 
 
Solrospasta. En storfavorit som dök upp i mitt kök för ungefär ett år sedan. En av de billigare frösmörsvarianterna, men även den godaste. Perfekt till såväl sött som salt, med en allsidig men samtidigt fyllig smak. Svår att få till med egen mixer.

Kostnad: 40-45 kronor (330 g) i eko-affär eller hälsokostbutik.
Smak: Fyllig, lite salt, smak som passar till mycket.
Konsistens: Krämig och jämn, ganska tjock/bra som pålägg.
Användningsområde: Gott på kex och bröd, till mat och till gröt. 
 
 
Cashewsmör. Cashewnötens naturliga sötma gör detta nötsmör till en riktig pärla på frukostbordet, precis som mandelsmöret. Fantastiskt gott till frukt, i synnerhet om man blandar ut det ganska fast smöret med lite växtbaserad mjölk till en söt sås. 
 
Kostnad: Ca. 60 kronor (65 g) i hälsokostbutik.
Smak: Krämig smak med naturlig sötma och fyllighet
Konsistens: Oftast ganska tjockt, krämigt och lite fluffigt
Användningsområde: Främst till sött och gott att göra sås på
 
 
Pumpafröpasta. En inte lika känd variant, men som absolut är värd lite mer uppmärksamhet. Rikt på bland annat vitamin A och E, samt omega 3, kalcium, magnesium och järn. Pumpafröpastan är härligt mörkgrön och är svår att göra själv.
 
Kostnad: Cirka 65 kronor (330 g) i eko-affär eller hälsokostbutik.
Smak: Mild försmak och smakrik eftersmak, inte lika fyllig som solrossmör
Konsistens: Ganska rinnigt, jämnt och slätt
Användningsområde: Till det mest som är salt; på smörgås, till såser och till mat
Favoritrecept: Nyupptäckt, har ännu inte publicerat något
 
 
Tahini/sesampasta. Den enda av dessa pastor som jag inte gillar den naturliga smaken på. Däremot är den en underbar smaksättare i mat och kreativ bakning! Huvudanvändningsområdet i mitt kök är den älskade hummusen, libanesisk kikärtsröra. 
 
Kostnad: Cirka 30 kronor (360 g) i vanlig mataffär
Smak: Sesamsmakande, ganska tunn smak
Konsistens: Väldigt rinnig, jämn och slät
Användningsområde: I asiatisk matlagning, hummus, på riskakor och i bakning
Favoritrecept: Krämiga tahini-caramels
 
 
Vad har ni för erfarenheter av nöt- & frösmör? Vad har ni för favoriter? Let me know!
 
  • Dela

0 kommentarer

  1. Mirjam says:

    Har alltid en burk Green Choices jordnötssmör hemma, smakar helt fantastiskt och är i jämförelse med de andra nötsmören rätt billigt! :)

  2. Hannah says:

    Cashewsmör!! Helst på tunna riskakor eller gröt!

Lämna en kommentar

Din e-post kommer inte att publiceras.