Fyra veganska röror

Posted on
Den vegetabiliska matvärlden ska inte underskattas. Pålägg är så mycket mer än ost och skinka, tillbehör så mycket mer än bea och majonäs. Till yogalunchen här om dagen gjorde jag fyra sorters veganska röror, den ena godare än den andra. Superenkla att göra och lämpade för såväl mjölkallergiker som vegetarianer. Passar till allt; på smörgåsen, till salladen, till maten eller som den är. Underbart gott!

 
Tillvägagångssätt: För att göra röror så smidigt som möjligt, använd dig av en matberedare eller stavmixer. Mixa alla ingredienser på en gång och krydda lite i taget i efterhand, om det behövs. Många ingredienser är smakrika i sig och behöver inte mycket salt.

Solros- & oliv-pasta: Mixa 200 g torrostade solrosfrön med 1 burk svarta oliver och 1 msk olivolja till en jämn “pasta”.

Kikärtshummus: Mixa kokta, sköljda kikärtor med 1 msk tahini (sesampasta), 1 msk olivolja och lite örtsalt. 

 

Bönröra med soltorkad tomat och basilika: Mixa kokta, sköljda vita bönor med soltorkade tomater, basilika och en nypa salt.

Grön ärthummus: Koka frysta gröna ärtor, skölj kallt och mixa med havrebaserad crème fraîche, 1 msk olivolja och kryddor.

Rörorna förvaras till fördel i glasburk med lock. Håller minst en vecka i kylskåp, men smakar godast färsk.
 
  • Dela

0 kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-post kommer inte att publiceras.