Dagarna i stugan

Posted on

Lördag
, sitter vid köksbordet med ett iskallt glas vin och fönstret vidöppet. Vinden som blåser in är behagligt sval, gör de trettio graderna i lägenheten lite mer överkomliga. Jag har precis lämnat Alva, som var på besök en natt, vid tågstationen. Imorgon flyttar syster in i vårt nya hem och sen är vi två som bor här. Två som sitter vid köksbordet och äter frukost, delar på tidningen; någon tar nyhetsdelen, den andra får läsa näringsliv så länge. Det ska bli så fint. Jag ser verkligen fram emot tiden som kommer. Den nya tillvaron.

Förra veckan var jag i stugan. Tankade sovmorgnar, simtag i ån och värdefulla stunder med familjen. Jag fyllde år och jag lagade mat på mammas yogaworkshop, cyklade till sjön i kvällssol och åt kantarellpizza.

Jag kom fram redan på onsdagskvällen. På torsdagen var det bara jag och mamma som åt frukost i grönskan.

På torsdagar serverar en ekologisk herrgård i närheten av vår sommarstuga alltid lunch, så dit cyklade vi efter en lugn förmiddag.

Stället heter Jädersbruks Herrgård och är alldeles förträffligt. Maten de serverar är makrobiotisk och vegansk, här bland annat råris, alger, sötpotatis, grönsaker tillagade på olika vis, sallad, surkål, vegan-majonäs och tofu med någon slags chilimarinad.

Till förrätt fick en dessutom misosoppa och knäcke med sesampålägg.

Och givetvis slog vi till på en härlig efterrätt efter lunchen, innan vi kikade runt i herrgårdens ekologiska butik.

På eftermiddagen anlände syster.

Och till kvällen även pappa!

Vi firade att hela familjen var samlad med brygg-apéro och simtag för att svalka oss i den olidligt varma kvällen, innan vi lagade middag i stugan och spenderade en mysig kväll tillsammans.

På lördagen var det dags för yogadag i mammas nya lilla studio i stan! Jag stod för maten, mamma för yogan.

Fina, smarta mamma!

Mer bilder på maten kommer i ett separat inlägg.

Sen blev den söndag den tjugoandra! Jag väcktes med ljus och sång i våningssängen i stugan.

Denna söndag fyllde jag nämligen tjugo gånger 365 dagar av äventyr och lärdomar på denna jord, vilket mina favoritpersoner lät fira med drömfrukost ute i trädgården.

Till lunch samma dag hade jag önskat mammas specialsallad, känd och kännetecknad av en dressing med mycket vitlök.

Till eftermiddagsfikat kom mormor och morfar förbi.

Det serverades cashewbaserad jordgubbstårta och dadeltryfflar med mandelsmör.

Kvällen kom: jag packade picknickkorgen med aperol och oliver.

På bryggan värmde kvällssolen.

Födelsedagsmiddag! Sparrissoppa med rostade frön.

Kantarellpizza med persilja och citronzest.

Rostade betor och sötpotatis. Skördesallad med citrondressing.

Och avokadohummus! Ja, ni hörde rätt, avokado + hummus = sant.

En förträfflig tjugoårsdag! Jag kände mig så tacksam och rofylld.

Jag stannade ytterligare tre dagar på landet. Jobbade en del med pågående hemsideuppdrag, men hann också med att andas, att läsa, att sova länge och att bada minst tre gånger om dagen. Att betrakta mamma under hennes tysta morgonmeditation och höra pappa direktsända tv-inslag bakom kontorsstugan.

Min bästa stund på dagen: morgoncykelturen till brevlådan för att hämta tidningarna.

Kvällen innan jag åkte hem cyklade vi till sjön dit vi alltid åkte när jag var liten.

En plats att vara på!

Vissa år under min barndom minns jag att vi tog med oss en hängmatta till sjön som vi hängde upp mellan två träd över vassen och lät hänga kvar hela sommaren. Sedan åkte vi dit med picknick flera dagar i veckan, hade den lugna stranden som vårt andra vardagsrum.

Sen var sommarstugevisiten slut för denna gång! Alltid, alltid lika välgörande.