Visit Homepage
Skip to content

En sista solnedgång i Lissabon

Hej på er! Det var ett tag sedan sist! Jag befinner mig inte längre i Lissabon, utan i Schweiz hos min farmor. Mellan dessa två platser har jag hunnit åka till Sintra och Cascais (Portugal), ta nattåget till San Sebastian (Baskien) och flyga via Bryssel till Zürich och sedan ta tåget hit till Basel. Det har hänt ett och annat med andra ord. Här i Schweiz är det höst och på gatorna går människorna runt tätt invirade i varma kappor.

Men i kamerarullen är det fortfarande sommar. För en vecka sedan var jag kvar i soliga Lissabon…

Jag åt min sista hemma-frukost på uteplatsen på lördagsmorgonen. Gröt med allt jag hade kvar hemma; kokosmjölk, granola, kokoschips, kanel och honung. Kaffe utan havremjölk, för havremjölken var slut.

Det var en solig dag och jag promenerade omkring i mina kvarter.

För snart skulle de inte längre vara mina.

Vid lunchtid hittade jag till detta ställe som jag ännu inte provat, The Mill.

Jag drack cappuccino och åt avokadomacka, läste igenom och redigerade mitt research-projekt.

På stan handlade jag förnödenheter för den fortsatta resan, gick runt med en ljudbok i öronen och satt vid havet och pratade i telefon.

Jag åt tidig middag på ett veganskt burgarställe som tyvärr inte var någon höjdare. Maten smakade nästan ingenting. Gott var det dock med en kall öl och sötpotatischips.

Tidigt nästa morgon landade pappa i stan. Supertidigt, till och med, för när han kom till min lilla lägenhet sov jag fortfarande. Väcktes av att det knackade på fönstret :’) Så mysigt.

Vi gick och åt frukost på The Mill precis när det öppnade vid nio.

Vi tog en förmiddagspromenad genom staden och återvände sedan till lägenheten. Pappa hade en del jobb, så jag gav mig iväg på egen hand i riktning…

…LX-factory!

Jag hade nämligen hört att det var något en borde besöka.

Stället ligger nära bron och är ett gammalt industriområde, nu fyllt av små concept-stores, marknader och restauranger. Jag promenerade omkring, kikade på hipstriga tygkassar och bläddrade i böcker.

Sen åt jag lunch på ett gudomligt gott ställe inne på området som hette The Therapist. Beställde deras brunchmeny och fick förutom allt detta goda (hummus, grönsaker, bröd) sojayoghurt med bär och iste.

Sen promenerade jag hemåt igen. Det var en rejäl promenad, tog nästan en timme per väg.

På vägen hem slog jag mig ner i parken och lyssnade på ljudbok en stund.

När eftermiddagen kom och pappa jobbat klart så gick vi till stans populäraste glass-ställe, bara en gata från mig, köpte glass och satte oss i solen.

Sen kom kvällen. Jag ville visa pappa solnedgången vid Miradouro Santa Catarina.

Så dit gick vi!

Det var redan fullt med folk vid utisktplatsen.

Och kvällen var så himla himla vacker.

Vid halv åtta började det dock bli dags för oss att promenera bort mot restaurangen. Jag hade nämligen bokat bord för oss på The Decadente, restaurangen med de goda desserterna som jag lovordat förut.

Där spenderade vi resten av vår kväll! Pratade ikapp, drack vin, åt trerätters.

Och det var min sista kväll i Lissabon! En gyllene sådan!