På tallriken i augusti

Posted on

Att det skulle vara svårt att äta varierat när en enbart äter mat från växtriket är såklart en myt. För att bevisa detta för svårövertygade, låt oss kika på vad som landat på mina tallrikar de senaste veckorna!

0% animalier. 200% ljuvligt.

En formidabel lunchsallad med gröna blad, bulgur/quinoa-bladning, sojabönor, vattenmelon, hasselnötter, pinjenötter, pumpakärnor, persilja och näringsjäst.

En solig frukost: bovetegröt med vattenmelon, granola, jordnötssmör, kanel och skummad havremjölk.


Ljummen sallad med rostade grönsaker och mandlar, couscous och krämig hummus.

Favoritmackorna just nu! Rostade såklart.

– Med smör på kallpressad rapsolja, vegansk mozzarella, gurka, himalayasalt och färsk timjan.
– Med jordnötssmör, banan, agavesirap, chiafrön och kanel.

Frukost på sängen en söndag! Mackorna ovan. Naturella mandlar. Matcha-smoothie på blanda annat banan, citron, havremjölk och risprotein. Kanelbullar och cappuccino.

Quinoa, aubergine, gröna blad, sesamfrön, gojibär, hummus och friterad tofu! Har ni testat friterad tofu? Cirka världens godaste grej. Finns i asiatiska livsmedelsbutiker och välsorterade storköp.

Triss i frukost!

– Sojayoghurt med melon, lingon, granola och råchoklad.
– Nybakat bovetebröd. Lingonsmoothie med mandelsmör och kokos.
– Bananglass med lingon och risprotein + goda toppings.

Krämig pasta med sötpotatis, sojabönor, ruccola, rostade frön och cashew/avokado-sås.

Avokado- & lingonsmoothie med kokosmjölk och risprotein. Bananslantar, boveteflingor, mandlar, frysta lingon, vetegräspulver, sesamfrön, jordnötssmör, kokos, hampafrön och en varm kanelbulle.

Rostad sötpotatis och hummus. Sallad med avokado, morot, hasselnötter och citron.

Frukost i stugan! Blåbärsgröt med banan, kanel och havremjölk.

Salt bovetegröt med spenat, sojabönor, näringsjäst, tahini och pumpakärnor.

Två goda middagar.

– Kokt färskpotatis, rostade grönsaker, spenat, friterad tofu och kronärtkocksröra.
– Pasta med rostad zucchini, aubergine, tofu, sojabönor, örter och mangold.

Eftermiddagsfika! Ismatchalatte, grapefrukt och råchoklad med apelsin.

Friterad aubergine och falafel på Folkets Kebab på Söder.

Vattenmelonsallad med couscous, avokado, rostade hasselnötter, spenat och svarta bönor.

– Aperol spritz, chips och grekiska oliver.
– Anammaburgare med bovetebröd, champinjoner, rödbetshummus med mera.
– Sötpotatissallad med mandlar och nektarin. Hummus. Tofu.

Bovetegröt med äpple, kanel, kokosmjölk, chiafrön, cashewbitar, kokos och jordnötssmör.

Pasta med kryddig färs- och grönsakssås, babygrönkål, näringsjäst och rostade cashewbitar.

Haricot verts, babyspenat, kikärtshummus, gojibär, valnötter, näringsjäst och hampafrön.

Middag i loungen på Zürichs flygplats. Nyfriterade pommes frites, kikärtor, sallad och vin.

Smoothiebowl med nektarin, müsli, kokosbitar och hemgjort mandelsmör.

Quinoa med sojabönor och haricot verts. Tahinisås, rostade mandlar, sesamfrön och spenat.

Och det var allt för denna gång! Vad landar på era fat just nu?

1 kommentarer

  1. Ellen says:

    Så mycket gott! Vilken inspiration! Äter själv mestadels veganskt nu och jag älskar det 😊

Lämna en kommentar

Din e-post kommer inte att publiceras.