Panerad tofu och wakame-sallad

Posted on

Jag älskar färggrann mat! Förutom att det ser vackert ut ger det på köpet både massor av smak och näring. Denna helt växtbaserade lunch bestod av olika smårätter som tillsammans resulterade i en riktig smakexplosion. Den polentapanerade tofun skulle kunna misstas för att vara fiskpinnar, men jag kan garantera att denna version är dubbelt så fräsch och god! Polenta, grovmalen majs, funkar jättebra att panera i. Algsalladen har en annorlunda havssmak som tillsammans med söta gojibär och syrlig äppelcidervinäger blir lagom mild. Wakame-alger är för övrigt otroligt rika på vitaminer och mineraler!

DSC_0436Polentapanerad tofu: Skär ett tofublock i avlånga stavar. Blanda polenta, örtsalt och torkade örtkryddor på ett fat. Vänd tofu-stavarna i paneringen och stek i olivolja på hög värme tills paneringen blivit knaprig. Servera gärna med krämig hummus och chilidipp (sojasås, sambal oelek, olivolja).

DSC_0410Wakame-sallad med lupinbulgur
4 portioner

20 g wakame-alger
1 dl lupin-bulgur
en bit färsk rödkål
en näve ruccola
1-2 msk gojibär
äppelcidervinäger
citronsaft, olivolja
örtsalt, peppar

Gör så här:

Koka upp vatten i en kastrull. Lägg i algerna och bulgur. Låt sjuda 10-12 minuter tills algerna svällt och mjuknat. Häll av vattnet och lägg alger samt bulgur i en stor skål. Skölj och hacka rödkål. Blanda rödkål, ruccola och gojibär med alger och bulgur. Smaksätt salladen med äppelcidervinäger, citronsaft, olivolja, örtsalt och peppar efter smak. Lupin-bulgur går givetvis att byta ut mot vanlig bulgur. Wakame-alger hittar du här eller i hälsokosten.

DSC_0416Syrade rispappersrullar: Blöt rispapper i hett vatten och fyll med syrade grönsaker (mjölksyrade rivna morötter, surkål). Vik in och rulla ihop. Toppa med klickar av krämig tahinisås (tahini, kokosmjölk, en riven vitlöksklyfta, örtsalt, lite vatten), ringlad balsamvinäger, pumpakärnor och klippt krasse.

DSC_0444Kombinerade gärna de syrliga, smakrika rätterna med milda tillbehör så som skivad avokado och havre-fraiche och du har en komplett lunch! Prova gärna också att panera grönsaker i polenta eller göra rispappersrullar med citrus och hampafrö eller zucchini och cashewBon appétit!

DSC_0430

  • Dela

0 kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-post kommer inte att publiceras.