Visit Homepage
Skip to content

Somrig tvårätters

Glad fredag på er! Tryter matinspirationen inför kvällens middag? Dessa två rätter lagade jag igår kväll. En riktigt smakrik (och vegansk!) kombo som passar utmärkt i solskenet…

FÖRRÄTT: Råstekt kålrabbi med krispig avokado, ruccola, havrefraiche, picklad rödlök, rostade pumpakärnor, timjan, blåbär och salta kokoschips.

Råstekt kålrabbi: Skala en medelstor kålrabbi och dela i tjocka skivor. Stek skivorna i rikligt med olja på hög värme på båda sidor. Salta och peppra.

Snabbpicklad rödlök: Skala och skiva en medelstor rödlök tunt. Dela med hjälp av fingrarna och lägg i en glasburk. Häll på 2 msk äppelcidervinäger, 1 msk kokossocker och 1 tsk örtsalt. Fyll på med kallt vatten så att löken täcks helt, rör runt med en gaffel och låt stå i kylskåp med lock i minst 2-3 timmar innan servering.

Krispig avokado: Sätt ugnen på 200°C. Dela en avokado i skivor. Blanda polenta och lite örtsalt på ett fat. Vänd avokadon i polentan och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olja och rosta i ugnen i 15-20 minuter, tills polentapaneringen fått färg.

Upplägg → Lägg kålrabbin på fat, toppa med ruccola och en klick havrefraiche. Lägg på avokadon och avsluta med rostade pumpakärnor, rödlök, kokoschips, blåbär, färsk timjan, chiliflingor och balsamvinäger.

HUVUDRÄTT: Sötpotatissallad med majrova, zucchini och thaibasilika, tzay-spett, rå cashewdipp med grön curry, citron och rostad sivripaprika.

Sötpotatissallad: Skala två sötpotatisar och dela i bitar. Vänd i olja, örtsalt och chiliflingor. Rosta i en 200°C varm ugn i 20-25 minuter. Under tiden, hyvla 4 majrovor och en liten zucchini tunt. Hacka 1/2 röd spetspaprika smått och klipp två nävar bladspenat i mindre bitar. Blanda grönsakerna med 3 msk sultanrussin, 1 kruka thaibasilika, 1-2 msk rödvinsvinäger, 1-2 msk olivolja, en nypa örtsalt och en skvätt citronsaft. Blanda salladen med den nyrostade sötpotatisen.

Rå cashewdipp med grön curry: Mixa 125 g naturella cashewnötter, 1/2 dl kokosmjölk, 2 msk olivolja, 3 msk citronsaft, 1/2 tsk örtsalt, 1 msk agavesirap och 1 dl vatten i en mixer eller matberedare. Smaka av med salt och avsluta med att tillsätta 1-2 tsk grön curry-pasta. Mixa igen. Förvara svalt innan servering.

Tzay-spett och sivirpaprikor: Sätt ugnen på 200°C. Stek tzayspetten på båda sidor i olja så att de får färg. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Vänd 8 sivripaprikor i olja och krydda med salt. Lägg på plåten. Rosta spett och paprikor i ugnen i ca. 15 minuter, tills paprikorna mjukat och fått färg.

Upplägg → Fördela salladen på tallrikar och servera med vardera två paprikor, två tzay-spett, en citronklyfta och en sked cashewdipp. Avsluta med balsamvinäger/chiliflingor.

♦ Bon appétit! ♦

Kommentera gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *