Skip to content

Somrig tvårätters

Glad fredag på er! Tryter matinspirationen inför kvällens middag? Dessa två rätter lagade jag igår kväll. En riktigt smakrik (och vegansk!) kombo som passar utmärkt i solskenet…

FÖRRÄTT: Råstekt kålrabbi med krispig avokado, ruccola, havrefraiche, picklad rödlök, rostade pumpakärnor, timjan, blåbär och salta kokoschips.

Råstekt kålrabbi: Skala en medelstor kålrabbi och dela i tjocka skivor. Stek skivorna i rikligt med olja på hög värme på båda sidor. Salta och peppra.

Snabbpicklad rödlök: Skala och skiva en medelstor rödlök tunt. Dela med hjälp av fingrarna och lägg i en glasburk. Häll på 2 msk äppelcidervinäger, 1 msk kokossocker och 1 tsk örtsalt. Fyll på med kallt vatten så att löken täcks helt, rör runt med en gaffel och låt stå i kylskåp med lock i minst 2-3 timmar innan servering.

Krispig avokado: Sätt ugnen på 200°C. Dela en avokado i skivor. Blanda polenta och lite örtsalt på ett fat. Vänd avokadon i polentan och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olja och rosta i ugnen i 15-20 minuter, tills polentapaneringen fått färg.

Upplägg → Lägg kålrabbin på fat, toppa med ruccola och en klick havrefraiche. Lägg på avokadon och avsluta med rostade pumpakärnor, rödlök, kokoschips, blåbär, färsk timjan, chiliflingor och balsamvinäger.

HUVUDRÄTT: Sötpotatissallad med majrova, zucchini och thaibasilika, tzay-spett, rå cashewdipp med grön curry, citron och rostad sivripaprika.

Sötpotatissallad: Skala två sötpotatisar och dela i bitar. Vänd i olja, örtsalt och chiliflingor. Rosta i en 200°C varm ugn i 20-25 minuter. Under tiden, hyvla 4 majrovor och en liten zucchini tunt. Hacka 1/2 röd spetspaprika smått och klipp två nävar bladspenat i mindre bitar. Blanda grönsakerna med 3 msk sultanrussin, 1 kruka thaibasilika, 1-2 msk rödvinsvinäger, 1-2 msk olivolja, en nypa örtsalt och en skvätt citronsaft. Blanda salladen med den nyrostade sötpotatisen.

Rå cashewdipp med grön curry: Mixa 125 g naturella cashewnötter, 1/2 dl kokosmjölk, 2 msk olivolja, 3 msk citronsaft, 1/2 tsk örtsalt, 1 msk agavesirap och 1 dl vatten i en mixer eller matberedare. Smaka av med salt och avsluta med att tillsätta 1-2 tsk grön curry-pasta. Mixa igen. Förvara svalt innan servering.

Tzay-spett och sivirpaprikor: Sätt ugnen på 200°C. Stek tzayspetten på båda sidor i olja så att de får färg. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Vänd 8 sivripaprikor i olja och krydda med salt. Lägg på plåten. Rosta spett och paprikor i ugnen i ca. 15 minuter, tills paprikorna mjukat och fått färg.

Upplägg → Fördela salladen på tallrikar och servera med vardera två paprikor, två tzay-spett, en citronklyfta och en sked cashewdipp. Avsluta med balsamvinäger/chiliflingor.

♦ Bon appétit! ♦

Kommentera gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *