Tips för hur du sänker dina matkostnader

Posted on


Nu när jag officiellt är CSN-student har jag såklart börjat se över mina utgifter lite mer ordentligt – inte minst kostnaderna för mat och hushåll. Näst efter hyra och resor är livsmedel ofta en av de större utgiftsposterna, men också en utgift som det enklare än andra går att sänka med lite smarta knep. Att leva billigt matmässigt behöver inte betyda att bara äta snabbmakaroner – tvärtom! Här har jag samlat några tips för hur du kan sänka dina matkostnader, men fortfarande (mer eller mindre) äta den mat du vill ↴

1 – Gör en budget…

…och håll dig till den! Detta är förmodligen att slå in öppna dörrar för många, men faktum är att det är mycket lättare att faktiskt begränsa matkostnaderna när du har en bestämd summa att hålla dig till. Bestäm dig för hur mycket du kan lägga på mat varje månad och anpassa din inhandling därefter. Planera dina inköp och laga matlådor för att få budgeten att räcka längre. Märker du att du har budgeterat alldeles för lite, justera din budget istället för att varje månad spräcka den. Kanske får du skära ner på en annan utgift, för att kunna lägga liter mer på mat. Har du handlat riktigt smart en månad och har pengar över? Grattis – unna dig en god flaska vin och en nice middag som avslut på en budgetsmart månad! Eller spara. Spara är alltid klokt.

Tänk på! En månad kan kännas som en ganska lång och oöversiktlig tid, vilket gör det lätt att använda upp alldeles för stor del av matbudgeten i början av månaden och få det knapert mot slutet. Testa att dela upp månadsbudgeten veckovis! Har du till exempel bestämt dig för att lägga 1500 kronor i månaden på mat och hushållsartiklar, dela summan på fyra: 1500/4 = 375.  Du vet då att du har 375 kronor att lägga på mat varje vecka. Om du lägger 500 första veckan får du räkna om för de följande 3: 1000/3 = lite mer än 300 kronor.

Budgetsmart → köp torkade bönor istället för tetra! Två recept på torkade kikärtor.

 2 – Handla på Matsmart

Känt sedan innan: “bäst före” betyder inte “dåligt efter”. På bland annat Matsmart kan en handla mängder av matvaror som har kort utgångsdatum – och ibland inte alls särskilt kort – för betydligt mindre än de kostar till ordinarie pris i mataffären. Varorna packas sedan i en låda som en hämtar vid närmaste postombud. Smart sätt att sänka matkostnaderna, samtidigt som en bidrar till minskat matsvinn! Exempel på bra klipp jag gjorde i min senaste Matsmart-beställning:

Tänk på! Det är lätt att börja klicka hem mängder av varor en aldrig skulle köpa till ordinarie pris, bara för att det är så billigt. Då är risken att varukorgen ändå blir dyr, trots att varorna i sig är prisvärda. Köp bara det du ändå skulle köpa och det du faktiskt behöver. Tänk dock på att frakten kostar, så beställ hellre en lite större beställning på en gång, än flera mindre.

2 – Ät växtbaserat!

Det finns tusen anledningar till att inte äta kött och animalier (djurrätt, klimat, hälsa) men det är också helt enkelt billigare att äta vegetariskt/veganskt. Nötter, avokados och hippa pulver är dyrt, javisst, men dessa varor är inte essentiella för att du ska bli mätt och nöjd. Jämför du dessutom med priset för kött och ost är inte ens de dyrare växtliga matvarorna särskilt dyra längre.

Vanlig fråga 1: Får du i dig tillräckligt med näring? Självfallet. Proteinhalten i bönor är per 100 g högre än i kött. Dessutom innehåller bönor mer fibrer, mer järn, mer kalcium och mer magnesium. Bra mycket mer näring per krona med andra ord.

Jämförelse Hälsosidorna, sojabönor vs. köttfärs:

Vanlig fråga 2: Måste en inte äta mycket mer för att bli mätt? Absolut, volymmässigt krävs det att en vegan äter större mängder för att bli mätt, än någon som äter animalier. Om det bara ligger sallad på tallriken, vill säga. Det finns mängder av mättande, näringsrika växtbaserade (och billiga) matvaror. Här är några exempel:

  • Solrosfrön, sesamfrön, pumpakärnor
  • Kallpressade oljor (olivolja, rapsolja, kokosolja)
  • Kikärtor, vita bönor, svarta bönor, kidneybönor
  • Rotfrukter såsom potatis, kålrot, sötpotatis, betor
  • Mandlar, cashewnötter, hasselnötter, valnötter
  • Havreprodukter (gröt, grädde, mjölk, yoghurt)
  • Sojaprodukter (mjölk, yoghurt, tofu, färs)

Tänk på! Det finns supermånga goda vegetariska/veganska halvfabrikat på marknaden, men faktum är att de ofta är rätt dyra i jämförelse med om du lagar maten från grunden. Gör biffar och bollar på torkade och blötlagda bönor och ärtor, köp kikärtor och frön oftare än tofu och färs, gör din hummus själv, laga egen ost på nötter istället för att köpa den dyra veganosten i affären.

Billigare än du tror: två små nävar nötter blir mjölk och ost för en vecka → recept.
Budgetsmarta bönor i ny skepnad → vegansk ostsås på vita bönor.

Andra knep för en budgetsmart matvardag:

    • Leta efter kampanjpriser! Kanske ganska givet, men värt att upprepa. Gå inte alltid till samma butik: jämför priser, kolla efter specialerbjudanden och flerköpsrabatter. Det är värt att ta en omväg ibland för att få apelsiner för tio kronor kilot eller tre burkar hummus för en tjuga.
    • Våga dumpstra! Det slängs så mycket bra mat varje dag; felfria frukter och grönsaker sorteras bort för att de inte får plats på butikshyllorna när nya leveranser kommer. Kolla om det går att dumpstra i din stad: googla eller kolla facebookgrupper.
    • Bli medlem i kundklubbar! Hemköps har massor av bra erbjudanden varje vecka som bara gäller om du är medlem, på Ica får du poäng när du handlar som med tiden blir till bonuscheckar. Kom ihåg att se till att poäng registreras varje gång du handlar bara; på vissa butiker kan du koppla ditt bankkort så att poängen registreras automatiskt.
    • Gör storkok! Det är alltid billigare att laga mycket mat åt gången och göra matlådor, istället för att laga nytt varje måltid. Du behöver inte äta linsgryta en hel vecka i sträck; gör några olika rätter och frys in. Lasagne, gratäng, vegetariska biffar och alla sorters grytor är rätter som lämpar sig bra för matlådor.

Håller ni koll på era matkostnader? Hur gör ni för att hålla dem rimliga?

0 kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-post kommer inte att publiceras.